Vogue Italia, December 2017

Sådan kommer du godt igennem julefrokosten – og hurtigt ovenpå igen

Bare rolig. Et enkelt stort måltid kommer ikke til at ødelægge flere timers hårdt arbejde i et fitnesscenter, men flere julefrokoster kan slå kroppen ud af en ellers sund kurs. Vi har bedt personlig træner og kostvejleder Lotte Arndal om at komme med sine bud på, hvordan man tackler de mange julefrokoster uden at ende med ekstra kilo på sidebenene.

Det er nok ikke det første du tænker på, men det kan faktisk betale sig at forberede din krop på en julefrokost. “Sørg for at spise protein- og fiberrigt allerede fra morgenstunden, så du holder dig mæt på få kalorier. Drik masser af vand, så du minimerer tømmermændene, og forsøg at få lagt noget motion ind på dagen, så du kan udligne for de ekstra kalorier du kommer til at spise og drikke. Løb en tur i et højt tempo på 30-40 minutter eller gå en tur i rask tempo. Du skal op på 15.000 skridt, hvis det skal give det samme som en løbetur,” siger Lotte Arndal.

En traditionel dansk julefrokost er sjældent fyldt med grøntsager, men regler om, hvad du må spise og ikke må spise kan være lidt af en party killer. I hvert fald for dig selv. “Det handler om at fokusere på smagen i stedet for mængden af mad. Er der mange retter som du gerne vil smage så gør bare det, men tag små portioner. Mærk efter i maven. Er du ikke sulten er der ingen grund til at blive ved med at spise, ligemeget hvor godt det smager. Rigtig mange glemmer at tælle snacks før middagen med i regnskabet, og det er dumt, da de ofte indeholder ret mange kalorier. Har du svært ved at holde igen med snacks, så kan det være en god ide at have spist et lille sundt måltid hjemmefra. På den måde mindsker du dit behov for at stille sulten i chips eller konfekt,” siger Arndal og fortsætter; “Drik masser af vand under middagen og mindst et glas vand per glas alkohol. Det mindsker dine tømmermænd dagen efter. Der er ikke den store forskel på antallet af kalorier i hvidvin og rødvin, men gå uden om kulørte cocktails, der er fyldt med både sodavand og sukker.”

Hvis du alligevel endte med at gå all-in på både tørt og vådt, så lad være med at bebrejde dig selv. Tænk i stedet over, hvordan du får din krop tilbage på sporet. “Din krop har brug for noget sundt og nærende dagen efter en julefrokost. Har du spist meget dagen før, er det helt naturligt, at du vil føle dig mere sulten dagen derpå. Derfor er det vigtigt, at du spiser noget, der er både mættende og nærende – eksempelvis en omelet. Har du lyst til pommes fritter, så skær i stedet et par kartofler eller rodfrugter i tynde skiver, drys salt på dem, og kom dem i ovnen. Drik masser af vand, eller tag et glas juice, hvis du har svært ved at få vand ned med tømmermænd. Der er i øvrigt samme antal kalorier i et glas juice som i et glas cola, men i juicen får du de sunde vitaminer med,” slutter Arndal af.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.